„Hát itt valami csodát kellene tenni!” – mondta az egyik ügyfelem, mikor megkeresett a problémájával.
„Ilyesmit nem ígérhetek, de azért nézzünk rá, hátha anélkül is menni fog!” – válaszoltam neki.
Belülről sokszor lehetetlennek tűnik a helyzet javítása, pedig kívülről nézve nem is olyan bonyolult.
A cég sikerességének meghatározó eleme a vezető munkatársak valódi együttműködése. Tudja mindenki, mégis ritka, mikor ez maradéktalanul megvalósul. Sok energiát emészt fel az egymás közti konfliktusok kezelése, holott a keletkező feszültségek jó része megelőzhető lenne.
A konfrontáció nem negatív elem a közös munka során. Az érvek és ellenérvek kimondása, azok ütköztetése, vagy a prioritások tisztázása nagyon hasznos egy döntési folyamatban. Érdemes körbejárni egy témát, megvizsgálni több oldalról, mielőtt tovább lépünk.
A csapda ott nyílik ki, mikor annyira beleszeretünk a saját ötletünkbe, meggyőződésünkbe, hogy meg sem halljuk a másikat. Miközben ő beszél, mi már nem figyelünk igazán, csak arra várunk, hogy levegőt vegyen. Ez már nem együttműködés, inkább csak arról szól, hogy kinek van igaza!
Rendszeres és nyílt kommunikáció. Gyakran látom, hogy nem így beszélnek egymással a vezetők. Van, ahol úgy látják, hogy már fél szavakból is értik egymást. Sokszor aztán fél szavakból, bizony csak fél-re értések születnek. Egy-egy visszakérdezés sok időt és pénzt spórolhat meg a cégnek.
Szeretett tanárom mondta nekem: „Néha ki kell mondani a nyilvánvalót is! Mi baj lehet?”
Rosszabb mikor azért nem beszélnek, mert „minek mondjam, úgysem”. Itt már feladták az együttműködést, megpróbálják elviselni egymást a hátralévő években. Hát szerintem egy ilyen helyzet nagyon nem oké. Ezek e helyzetek maguktól nem szoktak megjavulni. Érdemes feltárni a helyzet okait, megoldási lehetőségeit, mielőtt még nagyobb lesz a baj!
Mikor a céges vágyak, törekvések valóban közösek, akkor sokkal könnyebb megtalálni a hangot. Ahhoz, hogy egy cél valóban közössé váljon, érdemes lépésenként végig menni a következő négy kérdésen!
A cél minden érintett számára:
Mikor megvan a négy igen, akkor érdemes továbbmenni.
Ha valóban hatékony vezetői együttműködésre törekszünk, akkor előzzük meg a kártékony konfrontációkat, figyeljünk oda, hogy minél előbb észleljük a születőben lévő feszültségeket vagy távolodásokat! Az objektív észlelés mellett az intuíciók szerepe is fontos – az érzelmi intelligencia nagy segítség.
Ha befelé is figyelünk és észrevesszük a bennünk lévő érzéseket, esetleg feszültséget, még időben reagálhatunk, változtathatunk. Jelezhetünk környezetünknek, kérdezhetünk, újra értelmezhetünk, javasolhatunk, és még sok minden mást is tehetünk.
Fontos, hogy tegyünk! Legyünk formálói és nem áldozatai a munkahelyi kapcsolatainknak!
A bevezetőben említett cégnél sem kellett csoda, csak a fentiek következetes áttekintése és a rosszul működő területek fejlesztése. Náluk sok volt a rögzült meggyőződés, és emiatt az egymásra nem figyelés. A célok tisztázása, közössé tétele is sokat segített. Ha a fenti problémák bármelyikét tapasztalja vállalkozásánál, keressen meg – hátha közösen csodát tudunk tenni!
Ha már volt részed coaching beszélgetésben, akkor van egyfajta tapasztalatod róla. Én mutatok egy másikat. Onnantól eggyel több lehetőséged lesz választani! Mit veszíthetsz?
Ha még nem próbáltad, akkor itt az ideje. Biztos van egy kép a fejedben, hogy milyen élményt adhat egy ilyen beszélgetés. Amíg nem kóstolsz bele, sosem tudod meg, hogy jól gondoltad-e! Persze az első lépés nehéz lehet, és ez teljesen rendben is van.